Historia Kraj 

VI Dni Twierdzy Poznań

Kolejna edycja Dni Twierdzy Poznań odbywa się w roku szczególnym. Obchodzimy aż dwie setne rocznice: odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wybuchu powstania wielkopolskiego. Wiele spośród obiektów, które było można oglądać podczas Dni Twierdzy Poznań było związanych z tymi wydarzeniami.

Podczas dwudniowego święta miłośników architektury militarnej i historii było można odwiedzić forty I, III, IVa, Va, VI oraz VII, muzea na Cytadeli, Śluzę Katedralną, Rezerwat Archeologiczny „Genius Loci”, Makiety Dawnego Poznania, schron piechoty przy ul. Babimojskiej, Prezydencki Schron Przeciwatomowy oraz schrony przeciwlotnicze. Jak co roku pojawiły się nowe obiekty – tak forty jak i schrony.
Dodatkowe atrakcje to spacery z przewodnikami, rekonstrukcje, pokazy sprzętu wojskowego, wojskowa kuchnia i rejsy po Warcie.

Krótka historia poznańskich fortyfikacji

Poznań już tysiąc lat temu należał do jednych z najlepiej ufortyfikowanych miejsc w tej części Europy. Potężny gród umiejscowiono w miejscu Poznania nieprzypadkowo. Tak dobrych warunków do przeprawy przez Wartę nie było dziesiątki kilometrów ani na południe, ani na północ od miasta. Strategiczna rola Poznania była tym większa, że zabezpieczał on od zachodu drogę na Gniezno. O jego zdobycie nie pokusił się cesarz Henryk II, który dotarł ze swym wojskiem pod Poznań w 1005 r. i tu zawarł układ z królem Bolesławem Chrobrym (1005 r.). Do XIII wieku poznański gród stanowił ważne ogniwo w polskim systemie obronnym. Później rola Poznania jako fortu nieco zmalała.

W XV i XVI wieku nikt miastu nie zagrażał, a w mieście rozkwitł handel i rzemiosło. Zaniedbano budowę fortyfikacji, a liczne wojny, które zaczęły się w połowie XVII wieku nie oszczędziły miasta. Poznań często przechodził z rąk do rąk, plądrowały go wojska szwedzkie, rosyjskie, saskie, brandenburskie, a nawet polskie wojska konfederackie.

Zmiana nastąpiła, gdy Poznań w wyniku II rozbioru stał się częścią Prus (1793 r.) oraz gdy po wojnach napoleońskich granica między pruskim a rosyjskiej zaborem została przesunięta na zachód. Poznań stał się jedyną potencjalną twierdzą, która mogła uchronić Berlin w razie konfliktu z Rosją. Rozpoczęto zamienianie miasta w fortecę. Wytyczono główny fort na Cytadeli (Fort Winiary – niem. Kernwerk), a XIX-wieczne miasto zamknięto w szczelnych murach twierdzy. W II połowie XIX wieku twierdzę wzmocniono budową osiemnastu fortów, które otoczyły miasto. Umocnienia rozbudowywano do końca XIX wieku, tworząc z Poznania jedną z największych budowli fortecznych w Europie, zdolną wytrzymać wieloletnie oblężenie. W tym czasie rozebrano też wewnętrzny pierścień fortyfikacji, który w związku z rozwojem techniki wojennej przestał odgrywać funkcję militarne. W jego miejscu wytyczono m.in. Dzielnicę Zamkową.

Poznań jako twierdza został w praktyce przetestowany tylko raz w 1945 r., kiedy to Niemcy uparcie bronili go przed nacierającymi wojskami sowieckimi. Miasta nie sposób było obronić, ale między innymi dzięki starym, pruskim fortyfikacjom Niemcy utrzymali się w Poznaniu miesiąc. Pozostałości po pruskich fortyfikacjach ostały się po dziś dzień w postaci pojedynczych fortów, ruin, czy największego w mieście parku – Cytadeli.

Osobiście udałem się do Starej Prochowni mieszczącej się przy ulicy Jackowskiego.

Pierwotnym zadaniem obiektu było magazynowanie amunicji która w tamtych czasach składała się głównie z czarnego prochu. W czasie wojny Prochownia została przekształcona w schron przeciw lotniczy.  Historię tego obiektu nieco przybliży film.

 

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Zobaczyć można było również umundurowanie oraz broń za równo starą jak i nową,

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Oprócz możliwości zwiedzenia Starej Prochowni, dla gości udostępniona była również wystawa związana z historią harcerstwa polskiego.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Postanowiliśmy udać się jeszcze do Parku Cytadela w Poznaniu.

Niestety jak dotarliśmy na miejsce było już muzeum było już zamknięte ale udało nam się zrobić kilka zdjęć pojazdów pancernych, czołgów i samolotów z okresu II Wojny Światowej i nie tylko.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Spread the love

Related posts

Leave a Comment

%d bloggers like this:
Przejdź do paska narzędzi